Tuesday, September 9, 2014

Sayang, Happy 2nd Anniversary!




Alhamdulillah...terima kasih ya Allah kerana kami berdua masih dapat bersama sehingga tahun kedua inshaa Allah dengan dua putera. Hehe...
Just a simple celebration at home dengan sebiji kek. Itupun aku kumpul duit balance yang singgit-singgit dalam handbag untuk beli kek tu. Haha..
Yang paling terharu bila suami sendiri wish anniversary dekat facebook sebab itu adalah perkara romantik yang paling dia takkan buat. =.="

So, selalunya bila time anniversary, orang mesti akan ingat balik detik-detik akad nikah, hari persandingan yang meriah, dan semua yang indah-indah belaka.
Tapi untuk kitorang, hari nikah kitorang adalah satu bahan jenaka yang aku rasa kalau boleh aku taknak ingat! Huh!

Semuanya terjadi gara-gara si wedding planner.
From the start, bila aku mintak gambar jenis warna pelamin dan kain-kain yang dekat khemah tu macam mana, she kept saying since baju aku warna kelabu bla bla bla, so dia akan bagi kain purple dan pink. Aku mmg dah takut jenis purple dan pink macam mana dia nak guna sebab dua warna tu macam warna yg shocking dan sebab tu aku mintak jenis gambar tapi tak pernah dapat. Waktu tu aku cuma tenangkan hati sendiri yang dia seorang wedding planner, so dia mesti tau apa yg terbaik untuk client dia. Dan aku berdoa agar dia cuma gunakan warna-warna pastel.
Malangnya on that day, my dream day, purple dan pink dia sangat menakutkan. Dua-dua tu dia guna block colour.

Ditambah pulak dengan mekap aku pada hari pernikahan aku. Hari yang aku mahu ingati sampai mati. Tapi.....
Pagi tu dia sampai lambat sikit walaupun aku akan akad nikah pukul 10. Bila dia sampai, dia cakap dekat aku,
"Sorry lah, akak demam la. Dah la pasang pelamin sampai pukul berapa siap tadi. Akak tak tido lagi ni...." dan dia terus menyambung bebelan dia sambil menyedut-nyedut hingus.
Dalam hati aku cuma terfikir, kenapa dia nak merungut sedangkan aku dah bayar dia untuk dia buat kerja dia.
Benda tu tak habis dekat situ je. Sambil mekap, dia terus meng up kan diri dia.
"Akak ni selalu mekap artis macam Fasha Sanda, Rita Rudaini, bla bla bla.....akak dah lama jugak mekap-mekap artis ni"
Aku pon berharap aku akan bertukar pooff mcm artis bila dia dah siap ni.
Malang sekali lagi bila adik-adik sedara sepupu aku semua mcm terkejut dengan mata aku. Diorang cakap kenapa buruk dia letak eyeliner warna putih dekat bahagian garis bawah mata tu. Wuwuwu...aku dah lambat 30minit dah ni nak pergi surau. So, redha je lah dengan mekap yang ada dengan lilitantudung aku yang macam nangka dia buat. Aku pakai tudung pergi class lagi cantik wehh...







Lepas dah akad nikah tu, dia betulkan mekap aku untuk terus ke majlis resepsi di dewan sebelah. Aku bagitau dia yang aku tak suka dia mekapkan mata aku macam akad nikah tadi. Dia dengan selamba cakap
"Ohh...akak saja nak try mekap mcm tu td untuk besarkan mata awak"
Saja try? Krikk...krikk... Terkedu aku dengar. Woi, aku nikah sekali tu je kot dalam seumur hidup!
So, mekap untuk resepsi pulak agak ok dari yg akad nikah. Tapi tudung dia masukkan dalam baju aku sebab dia kata nampak kemas. Ye...waktu tu aku nampak macam budak-budak choir sekolah.






Sehari sebelum majlis bermula pulak, dia banyak kali suruh abang aku tambah lagi kuantitimakanan buffet sebab dia kata takut tak cukup. Last sekali di akhir majlis, lauk banyak terbuang tak habis. Haihhh..





Nasib baik gambar-gambar perkahwinan kami masih lagi cantik sedangkan pada asalnya kami berdua dah takde duit nak hire photographer. Tapi, walaupun cantik, gambar-gambar tu hanya mampu aku tatap depan computer je. Janji suami aku nak siapkan album kahwin kami mungkin akan makan masa beberapa tahun lagi.

So, sebab itulah setiap kali anniversary, aku berharap aku dapat buat majlis perkahwinan yang sempurna setiap tahun. Aku nak nampak cantik depan suami aku setiap kali 9 September. ;p
Tapi apakan daya, setiap kali 9September, suami aku akan teringat betapa hodohnya aku di hari pernikahan kami dan setiap kali itulah dia akan gelakkan aku. How i wish i can delete that memories.

Sekarang ni, bila suami aku balik dari shoot gambar wedding dan aku tengok mekap pengantin tak cantik, atau pelamin yang kurang menarik, atau tema warnanya yang sangat blocking, aku takkan terus kutuk pengantin directly. Aku tau, itu pasti bukan pilihan pengantin 100%. Pasti ada silap di mana-mana. Sebab aku sendiri salah seorang dari pengantin buruk itu. We are in the same boat.

Tapi aku still bersyukur, hari-hari biasa kami lagi indah dari hari pernikahan yang cuma sehari tu. Indah dengan bebelan aku, indah dengan dota suami aku, indah dengan busuknya Khawarizzmi berak, dan bakal indah lagi dengan tangisan bayi baru di tengah malam.
Semoga yang indah ini akan berkekalan sampai bila-bila.
=)

Last year's link: Sayang, Happy 1st Anniversary!



Isteri Badi'uzzaman,
etika




Thursday, August 21, 2014

TIPS: Lampin Anak

Tips ni strictly untuk suri rumah je sebab ia memerlukan penjagaan dan perhatian yg penuh kalau nak pakai lampin dekat anak. Kalau kau cuba nak bagi lampin dekat pengasuh anak kau, takut nanti bila kau bukak lampin anak kau balik tu, lampin tu terus terkulai layu akibat terlalu basah.

Lately ni Izz buang air kecil a.k.a kencing semakin banyak mungkin sebab dia banyak main membuatkan dia cepat haus dan akan minum dengan banyak. Kadang kalau aku bagi pakai Drypers, cukup sekali dia kencing, pampers tu penuh ya Rabbi dan kalau utk kali kedua dia kencing kemungkinan besar akan bocor. Kadang time tido tgh malam, aku boleh terjaga sebab rasa basah pampers dia bocor. Haihhh...
Dalam masa 2 minggu ni pampers pack yg 80 pcs tu dah nak habis sebab kekerapan kena tukar. Miskin kalau macam ni.

So, aku berbalik kepada rutin memakai lampin macam waktu dia baby dulu.
Ye..pakai lampin boleh saving banyak sangat! Tapi penat la sebab nak kena selalu tukar. Penat basuh lampin tak hilang lagi dah kena tukar lampin yg lain. Haha.



Aku prefer lampin tradisional macam zaman dulu-dulu ni sebab dah terbiasa. Ada jugak lampin pakai buang yg jenis lain nama dia Cloth Diapers tu. Corak-corak gitteww. Macam-macam ada lah zaman sekarang ni. Yang murah, yang mahal semua ada. Tapi tips aku bagi ni jenis lampin yg aku pakai ye. Hehe..

1. WAKTU DIGALAKKAN
Kalau nak bagi anak pakai lampin selalunya waktu siang. Sebab malam aku malas nak berjaga untuk tukar-tukar lampin dia. Gila penat macam tu. So, bila malam dia pakai pampers, make sure waktu dia bangun pagi tu biar dia makan minum dulu, main-main sampai dia berak. Izz ni senang berak, setengah jam bangun kadang dah berak dah. Kalau dia tak berak lagi, aku akan pakaikan dia pampers jgk lepas mandi sebab aku malas nak basuh taik yg melekat kt lampin. =.=

2. KEKERAPAN TUKAR
Kalau utk baby, 2 jam sekali check la lampin anak tu. Kalau rasa dah basah-basah sangat tu boleh la tukar. Kalau peringkat umur setahun macam Izz ni, dalam sejam sekali dah kena tukar.

3. CARA MEMBASUH
Untuk lampin yang basah sebab kencing je, selalunya aku akan basuh-basuh macam tu je dekat sink. Tapi kalau dia berak, siram dengan air panas nak bagi taik yg melekat kat lampin tu senang keluar. Lepastu tenyeh-tenyeh dengan sabun mandi yg buku tu. Confirm akan hilang. So, lampin yang dah basuh tu takdelah aku terus peram je dalam baldi. Nanti bertaik lalat pulak. Aku akan jemur bg dia kering dan bila dah kering, letak lah dalam bakul, kumpul banyak-banyak utk dibasuh guna washing machine pulak.

Leceh kan. Kalau korang rajin boleh lah guna lampin. Lampin ni pon bagus jugak. Bila dah kerap tukar, hygiene anak pon terjaga sama. Kalau guna pampers tu, kadang aku tunggu sampai penuh baru nak tukar. Kesian anak terperap dengan kebasahan kencing sendiri. Sorry Izz.




Ibu yg berjimat,
etika





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top