Wednesday, December 25, 2013

Selamat Hari Krismas: Berdosa ke untuk diucap?

Semakin canggih teknologi, semakin banyak maklumat yang kita terima setiap hari.
Baru-baru ni ramai yang share dekat facebook dan instagram yang orang Islam salah untuk ucapkan Selamat Hari Krismas, Selamat Hari Natal, ataupun Merry Christmas.



Katanya setiap ucapan itu ada maksud yang tersirat bagai. Dan kita seolah telah membunuh agama kita jika kita ucapkan kata selamat tu.

Ok.
Maafkan aku yang jahil ini.
Aku bercakap tanpa hadis, atau surah atau sebarang bukti.
Tapi aku cuma tertanya-tanya.
Betul ke salah? Betul ke berdosa?

Sedangkan, kalau kawan-kawan kita yang beragama lain ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri dekat kita, tak ada pula aku dengar agama lain ada keluarkan pasal ucap Selamat Hari Raya ada maksud itu dan ini, akan menyebabkan diorang itu dan ini.
Malah kita mesti rasa terharu bila dapat ucapan dari mereka.

Kita bukan nak kata yang kita terima agama diorang.
Dan kita bukannya nak menyerupai agama diorang.
Kita cuma berniat nak beri ucapan selamat sebagai tanda menghormati sesama manusia tak kira bangsa tak kira agama.
Sedangkan dalam Islam sendiri suruh kita menghormati antara semua makhluk tak kira apa agama diorang.
Hormat bukan bererti terima.

Kau rasa kalau kau cakap dekat kawan kau yang tengah gembira nak sambut krismas,
"Sorry, aku tak boleh nak ucap selamat. Agama aku tak benarkan."
Kau rasa dia akan tertarik ke dengan ajaran Islam?

Sekali lagi maafkan aku kalau aku jahil.
Correct me if i am wrong.
Just being curious.
I am only a human.

Disebabkan kekurangan ilmu pengetahuan, aku berusaha cari jawapan.
Mungkin boleh membantu sesiapa yang mempunyai persoalan macam aku tadi.

Jawapan:

Yep...memang salah kalau kita ucapkan.
Dalam hadis Riwayat Bukhari Muslim ada menyebut;
"Barang siapa yang meniru atau mengucap selamat kepada agama lain, maka dia telah kafir dan neraka jahanam lah tempatnya"
Nauzubillah!

Hari Krismas tu diorang sambut sebab diorang percaya Jesus mereka lahir pada 25 December sedangkan Nabi Isa tidak lahir pada tarikh itu.
Jadi, kalau kita ucap selamat, seolah kita setuju tentang sambutan itu. Kita setuju yang Nabi Isa adalah anak Tuhan.
Kita bukan tidak menghormati diorang, tetapi perkara yang melibatkan Tuhan susah untuk diberi toleransi.
Ia antara perkara syirik

Kalau kita ada kawan-kawan di kalangan yang sambut krismas, kita boleh ucap Tahniah atau pun Selamat Bercuti.
Elakkan dari memberi ucap selamat.
Mudah kan! ;)









0 kritikan.:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top