Monday, April 4, 2011

Salahkah si Bujang Menjadi Pengapit?


"Jangan jadi pengapit. Awak tu anak dara lagi. Nanti karang lambat dapat jodoh baru tau!"

Apa salah pengapit? oh..tidak!

Ye...itulah sebahagian dari kata-kata nenek kepada aku.
Aku pon tak tau macam mane orang-orang tua dapat melahirkan teori yang macam tu punye hebat.

Errr...korang ade penah dengar tak pasal ni?
Atau nenek aku sendiri punye falsafah ni? *fuiyyooo...gile hebat nenek aku!
Sampaikan ibu aku pon beria tak bagi aku jadik pengapit.
Takut aku lambat kawen.


"Ohh..korang tanak dengar cakap aku ek! Meh aku bantai korang!"




Takkan aku nak buat keje bagi bunga telur tak pon tuang-tuang lauk je dekat orang?
Aku nak jugak interframe dekat pengantin agar muke aku ade banyak dalam album pengantin nanti.
Kalau dah duduk dekat dengan pengantin, baru lah orang perasan aku dan time tu jugaklah jodoh datang.
Heheh. ;p



Aku rase keje pengapit cume berdiri sebelah pengantin lepastu tolong kipas-kipas pengantin walaupun aku rase kipas tu takde function pon. Bila ade orang tepung tawar si pengantin, si pengapit ni lah yang tolong bersihkan tapak tangan pengantin pakai tisu Tesco lepastu bagi bunga telur dekat orang tu.

So....?
Ape yang membuatkan pengapit ni dapat efek sampai lambat dapat jodoh?


Bukan ke jodoh tu Allah yang tentukan?
Lambat ke cepat ke...ade kaitan ke?



Errr......ok.


Bai.


zzzZZZzzz








*Kepada si kawan baik yang akan mendirikan rumah tangga tak lama lagi,
"Sory bebanyak weh. Aku bukan tanak berkepit dengan kau waktu kau kawen tu, tapi apakan daya, ibu aku tak bagi. Ye la..aku kan nak kawen awal. hahaha."


23 kritikan.:

JIJI YU said... Best Blogger Tips

aku yang bujang ni siap jadi saksi nikah lagi

amal said... Best Blogger Tips

ouhh..tak bole jadi pengapit eyh kalau belum kawen? alaaaaa~ baru nak usha pengapit lelaki ! HAHAHA

Farhan Zulhusmi said... Best Blogger Tips

hehehe.....sebenarnya...bagi akulah...kata2 orang tua tu ada makna sebaliknya....
sebagai contoh..kenapa tidak dibenarkan ketip kuku malam2...katanya rezeki tak masuk...padahal...takut terketip kulit skli..betul x???

Raji berkata said... Best Blogger Tips

hak2 pernah dgr gak cmtuh ;D
ala sje jer tuh jodoh Allah dh tentukan so xperlu pcaya sgt pun
hohoho

kay_are said... Best Blogger Tips

ade maksud disebalik nye tu kot.. selalu gak r dengar orang cakap macam tu.. tapi rase xde efek pape pun..

Mizz Galaticos said... Best Blogger Tips

pic yg ats tu fqemo yang kwen ker?

myra anne said... Best Blogger Tips

ms makcik kte mntk tlg jd pengapit dia beria2 makcik kte x bg..dia kate anak dara x elok jd pengapit nnt x berseri atas pelamin time kawen. motif?? ohh, meby sbb dh naek pelamin awal2 jadi pengapit kot. ahahahhh

kte pon caye jek sbb takut time kawen nnt x berseri..hehehehe

nelly said... Best Blogger Tips

etiba rasa nak kawen .hahaha

zalizalu said... Best Blogger Tips

kah3... nak kawen sangat dah ko ni et..
yang paling best gambar kat bawah... yg underage tu bole hold dlu x? wakakak

^_^ mOonijOe mAniK ~~~ said... Best Blogger Tips

owh ptt la pai skrg mOon x kawen2 lagi...sbb penah jd pengapit la nih...hikhikhik

mykhalis said... Best Blogger Tips

khalis baca baru nak bangkang..tapi bile baca yang last skali baru tau sbb ape etika dengar cakap mak n nenek..sbb nak kawen awal kan?tak sabar nak kawen dah nie..tue dgr cakap tue..gataii

Encik Amman said... Best Blogger Tips

laa..aku baru nak amek ko jadi pengapit aku ;p

Cik Rimau said... Best Blogger Tips

cik rimau sllu gak dgr pasal ni.. buat cik rimau seram je.. tp terpkir gak.. takkan la lambat kawin lak.. ade penah sekali tu kwn mintak cik rimau jd pengapit.. x pergi pon.. bukan sebab takut ayt ni.. ade hal.. hik3.. tp kan etika, ade gak ckp jd pengapit kwin cpat.. haha

Azroy Bin Kassim said... Best Blogger Tips

baa~ CAK!!

act ade fact kt situ.. sbb budya ni dh lame.. yg pengapit mesti dh kawin.. so kalau yg bujang jd pengapit org assume dh kawin.. jd spe nk bini org? jadi gadis telur lebih cepat kawin..

btul ni.. percayalah.. tak tipu.. hahaha

adan said... Best Blogger Tips

kata2 orang tua selalunya ada makna gak..

Yuslia Suhana said... Best Blogger Tips

Ini adalah mitos semata2! org dulu2 kalau kakak nk kawen, adik beradik lain berebut2 nk jadi pengapit.. kan glemer dok sblh pengantin.. itu pasal emak2 buat cerita dongeng supaya ank2 nya tak berebut lg. muahahahaha! ok tak teori aku

amranaiman said... Best Blogger Tips

haha.. bukan sapa yg jadi pengapit ni hanya utk yg bujang ke?? sambil membuat promosi secara percuma menjadi tukang kipas susah mati disebelah pengantin...lalu mengambil sedikit auranya buat bekalan...kot2 terkena tempias kawin..hahaa >> xpernah komen sepanjang ni dimana2 blog.. =P

Bella Bell said... Best Blogger Tips

mak saya pon pernah cakap macam 2..haha

tapi saya pon mmg xsuka jd pengapit..malu~ ^__^V

Naddia said... Best Blogger Tips

peehh..walau camne pon aku akan pastkan jodoh aku cepat sampai jua!!

cikcleopatra said... Best Blogger Tips

hahaha..kak ipar aku pon cakap bende yg sama.adoi la ai..org2 tua dulu2 jer suke gune teori ni.kalo da jodoh tak kemana kan!

i am S!L4H.. said... Best Blogger Tips

seb bek x pernah jd pengapit n x teringin pon. ngaaa~

ReeNaJoE said... Best Blogger Tips

haha..nonsense kalau utk i..i dl b4 kawen sll je jadik pengapit still laku gak apa hehehe

alien said... Best Blogger Tips

alamak
saksi nikah sudah
pengapit soon
adakah jodoh akan lambat
adoi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top